FOTOGRAFIE

Voor deze opdracht moesten we een concept bedenken en dan foto's daarbij maken en of oude foto's gebruiken. Eigenlijk was mijn plan om een dag uit het leven van een van mijn broertjes te fotograferen. Echter, ik had al snel door dat dat heel moeilijk is in drie foto's. Dus ik heb een ander concept bedacht. En dat is de relatie tussen moeder en dochter. Hiervoor heb ik heel lang gezocht naar foto's van mijn mama en van mij die onze goede relatie goed weerspiegelen. Ik ben van kleins af aan altijd een moederskindje geweest. Ik kon bijvoorbeeld nooit slapen zonder mijn moeder, waardoor ik dus ook nooit wilde logeren bij vrienden. Omdat ik eigenlijk een soort klein filmpje laat zien, vind ik dat ik dit een soort van geënsceneerde fotografie kan noemen. Bij deze soort fotografie is het in scene gezet, een soort van filmkunst.  Ik heb dan ook geprobeerd een filmpje te maken. Ik begin met een babyfoto, daarna een kleuterfoto en als laatst een foto van nu. Jullie kunnen zien hoe mijn mama en ik in de loop van de jaren zijn verandert. 

Op de foto hieronder ben ik een paar maandjes oud en dik. Mijn moeder is hier 22. 

 

De foto hieronder is waarschijnlijk van 2004. Ik ben 4 en mij moeder is 26. We zitten in een kleine opblaasbare zwembadje in ons balkon. Mijn moeder geniet van mij, ik geniet van mijn moeder.

En dit is dan de foto van nu. Mijn mama is inmiddels 39 en ik 17. We zijn allebei heel veel verandert en hebben samen heel veel meegemaakt. Eén ding is niet verandert, hoe vaak we ook ruzies maken, we houden zielsveel van elkaar. Ik zou nooit zonder mijn moeder kunnen en mijn moeder zonder twijfels ook niet zonder mij. Dit is dus de samenhang tussen de drie foto's. De moeder en dochter die altijd heel veel van elkaar houden. Op alle drie de foto's zien jullie een moeder en een dochter en blije hoofdjes. Veel mensen zeggen dat ik heel veel op mijn moeder lijk, wat vinden jullie ervan? 

Impressionisme

Dit keer ga ik het hebben over de stroming impressionisme.

Het impressionisme is een kunststroming, ontstaan vanuit de schilderkunst. De beweging begon in Frankrijk, in de tweede helft van de negentiende eeuw. Aanvankelijk ontstond ze als een revolterende beweging tegenover de toen algemeen aanvaarde en officieel door de staat erkende classicistische kunst. Typerende aspecten van het impressionisme zijn de gerichtheid op de beleving van het moment ('impressie'), de keuze voor thema's uit het 'moderne leven', de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur, een schetsachtige werkwijze en het werken in de openlucht.

Gerelateerde afbeelding

Tot de bekendste vertegenwoordigers behoorden kunstschilders als Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas en Paul Cézanne. De impressionisten exposeerden hun werk tussen 1874 en 1886 op acht door henzelf georganiseerde tentoonstellingen in Parijs. Na 1886 werd hun vernieuwersrol overgenomen door neo- en postimpressionistische groeperingen, hoewel de stroming ook na die tijd in diverse landen buiten Frankrijk nog belangrijke bloeiperiodes zou kennen.

2_25_Gogh_Vincent_van_De_sterrennacht_1889_74x92.jpg Postimpressionisme

Ook in de eenentwintigste eeuw kan het impressionisme nog steeds bogen op een grote populariteit. Thema-exposities en impressionistenafdelingen van grote musea trekken hoge bezoekersaantallen.

 

Het impressionisme werkte ook in andere kunstvormen door, zoals de klassieke muziek, de literatuur, de beeldhouwkunst en de fotografie.

In deze opdracht ga ik het hebben over het Modernisme. de precieze betekenis is: Modernisme is het totaal van vernieuwende stromingen in de kunsten en de westerse maatschappij die vanaf het eind van de 19e eeuw opkwamen als reactie op het estheticisme en realisme in de toenmalige kunst. Het werd vooral populair na de Eerste Wereldoorlog als vorm van verzet tegen de traditionele van kunst en dagelijks leven. Er zijn echt veel vormen van moderne kunst. Kenmerkend aan alle vormen is dat ze allemaal vrijwel altijd experimenteel, radicaal, readymade, primitief, internationaal, expressieve waarheid, kunst en kunstnijverheid en het onderbewuste zijn. Ik ga hier wat voorbeelden van modernistische beelden laten zien en ga ik wat over vertellen. Veel plezier alvast!

modernismeckv.png

Hier heb ik zelf een modernistische tekening gemaakt. Het is vooral radicaal. Ik ben geïnspireerd dit te tekenen door deze tekening:

 Afbeeldingsresultaat voor modernisme          

Dit kunstwerk is van Johan de Smet, een exemplaar is te koop voor E49,95 op bol.com.

 

Dit is een portret van de bekende kunstenaar Picasso. Het is getekend door Juan Gris in 1912, net toen de moderne kunst ontstaan was. Dit is volgens mij een vrijwel experimenteel werk. Gris heeft geprobeerd een man (Picasso) op een andere manier dan we gewend zijn te tekenen. Het is gelukt ook. Men kan duidelijk zien dat het om een man gaat, maar veel weten we niet over die man.

The_Persistence_of_Memory

De Spaanse schilder Salvador Dali schilderde in 1931 dit schilderij, dat op het Spaans ‘La persistencia de la memoria’ heet. Het is een surrealistisch werk dat een soort droomwereld verbeeldt, waarin de toeschouwer zich gaat afvragen over wat hun levensstijl nu eigenlijk betekent. Waarom zijn we zo gehaaid op tijd, bijvoorbeeld? De tijd, in Dali’s schilderij, lijkt er nogal slapjes bij te liggen.

Hoe het ook wordt geïnterpreteerd door kenners, Dali zelf heeft nooit een verklaring gegeven voor zijn werken. Een ander leuk weetje: sommigen denken dat Einstein in het bedenken van zijn relativiteitstheorie, deels geïnspireerd was door dit schilderij.

Surrealisme is zoals ik al eerder heb gezegd een vorm van modernisme.

 

 

Op 3 april zijn wij met alle 5e klassers naar Amsterdam gegaan voor een cultuurdag. we konden kiezen uit drie plekken om te bezoeken, ik heb samen met een groepje het Muziekgebouw aan 't IJ bezocht. we hebben er muziek gemaakt. ik heb muziek gemaakt door middel van buisjes en slippers. het was echt heel indrukwekkend van wat er allemaal muziek gemaakt kan worden. We hebben daar hele exotische geluiden gehoord, echt heel grappig! Nadat we muziek hadden gemaakt met zijn allen en het aan iedereen hebben later horen en zelfs samen ook muziek gespeeld te hebben, hebben we een rondleiding gekregen door het Muziekgebouw. We hebben een klein stukje van de backstage gezien en de zalen zijn we ook ingegaan. Onze gids heeft allemaal feitjes over de zalen vertelt, zoals het feit dat de zalen geluid van buiten op geen een manier de zaal naar binnen laten dringen en dat de zaal misschien wel de stilste plek op aarde is. Helaas hebben wij die stilte niet kunnen horen omdat er werkzaamheden waren voor de show die in de avond plaats zou vinden.

Afbeeldingsresultaat voor muziekgebouw aan t ij

hAMLET GEDICHT

Naast de poster en het liedje hebben Sasha, Coco en ik ook een gedicht geschreven voor Hamlet. We vertellen eigenlijk een beetje het leven van Hamlet junior hier. Ik weet niet waarom we dit hebben gedaan, we vonden het wel leuk denk ik. Ik hoop jullie ook!

Hamlet junior,

zoon van (Gertrude) en senior.

Een karakter vol met passie,

en filosofisch van aard.

Dromend naar de waarheid,

De geest ziend in z'n waanheid.

 

Senior door zijn broer vermoord,

Vrouw helemaal overboord.

Verblind door wraak en woede,

door Claudius en moeder.

 

Ophelia mijn liefde ,

hoe erg ik ook griefde,

mijn liefde bleef maar groeien.

Uiteindelijk werd alles te veel

en zag ik scheel.

Ik liet je in de steek,

waaronder je bezweek.

Ik verliet jou, jij verliet mij

door niet meer op aarde te zijn.

 

Laertes en Hamlet vechtend tegen elkaar.

Getrude vergiftigd door haar huidige minnaar.

(Uit)eindelijk de laatste slag,

Hamlet in gevaar,

(Hij overleeft het niet,)

Het is zijn laatste dag.

Dit is de opdracht over Hamlet. We zijn samen met onze CKV klas naar de Hamlet voorstelling geweest in het Zaantheater. Dit was niet alleen de voorstelling zoals Shakespeare het had geschreven, maar ook een beetje met hedendaagse woorden bijvoorbeeld, wat naar mijn mening heel goed bedacht was.

Naar aanleiding van deze voorstelling moesten wij en konden wij kiezen uit een paar opdrachten die over Hamlet moesten gaan. Ik heb samen met mijn groepje gekozen voor het maken van een poster en voor het maken van ren liedje. De ene helft; Yasmine & Manou heeft een rap gemaakt, de andere helft;  Sasha, Coco en ik hebben een foto en een poster gemaakt (credits naar Coco). In deze poster zie je Hamlet (ik) vechten met Vlaudius (Sasha) en zie je Gertrude (Coco) liggen op de achtergrond. Dit was de laatste scène uit de voorstelling. Deze poster is een filmposter.

Ik vond het heel leuk om naar de voorstelling Hamlet te gaan en om bezig te zijn met deze opdracht. Ik had altijd veel gehoord over Hamlet, maar had het zelf nooit gezien. En eindelijk snap ik ook wat men bedoelt met To Be Or Not To Be. Ik ga nu tuurlijk niet vertellen wat het betekent, want men moet echt eens een keer naar een voorstelling van Hamlet gaan en het zelf meemaken! Overigens hadden we ook veel lol toen we de foto's gingen maken voor de poster. Het lukte de hele tijd niet om een goede houding te houden, maar uiteindelijk hebben we er gelukkig iets van kunnen maken! Ik hoop dat jullie het ook een leuke vinden.

 

HAMLET MUSIC

Zoals ik heb gezegd in het stukje bij de poster, is er ook een liedje gemaakt voor Hamlet. Het liedje is geschreven door Yasmine en Manou en gezongen door Sasha en Manou. Helaas heb ik niet mee kunnen doen, maar dat is maar goed ook. Ik weet niet hoeveel mensen een gehoorbeschadiging hadden gekregen na het horen van mijn kraaien stem. Gelukkig kunnen we dit liedje gerust zonder angsten voor beschadigingen luisteren. Veel luisterplezier! 

https://www.youtube.com/watch?v=2TeElQOE4aE&feature=youtu.be

Iedereen probeert te komen in m’n hoofd

Want ze willen hebben wat ik heb.

Ze moeten luisteren naar wat ik zeggen wil,

Want ik ben helemaal nog niet zo gek.

Luister naar me

Mijn oom heeft m’n vader vermoord

Luister naar me

En daarna trouwde die m’n ma.

Luister naar me

Wat doet die nare man op de troon?

Waarom laat men dit toe?

Ik ben boos en wil wraak.

 

Ik ga niet stoppen voordat het over is

Ik ga hem vermoorden, ja dat is mijn plan

Of het zal werken, nou dat weet ik niet

Bet on it, bet on it, bet on it, bet on it.

Ik wil hem straffen ja, dat is de weg

En wie niet luister’n wil, ja dat is dan pech

Ben ik de soort man, die meent wat hij zegt

Bet on it, bet on it, bet on it, bet on it.

 

Hoe zal ik weten welk pad ik kiezen moet?

Wat is slecht en wat is goed?

Zijn of niet zijn, dat is de vraag

Ik wil af van deze plaag.

 

Luister naar me

Mijn oom heeft m’n vader vermoord

Luister naar me

En daarna trouwde die m’n ma.

Ik zal nooit

Vergeten wat hij heeft gedaan

Ik wil niet meedoen met dit spel als het niet juist word gespeeld.

 

Ik ga niet stoppen voordat het over is

Ik ga hem vermoorden, ja dat is mijn plan

Of het zal werken, nou dat weet ik niet

Bet on it, bet on it, bet on it, bet on it.

Ik wil hem straffen ja, dat is de weg

En wie niet luister’n wil, ja dat is dan pech

Ben ik de soort man, die meent wat hij zegt

Bet on it, bet on it, bet on it, bet on it.

 

Oh, wacht ‘ns

Ik denk na

Laat me alleen

Ik  moet werken aan m’n plan

Laat me even met rust

Wacht ‘ns

Het is geen goed idee

Om jezelf te zien

En niet te herkennen

Ik ben niet gek

Gewoon een beetje bang

Oeh

De waarheid zit verborgen in mij

Ik moet het alleen nog bewijzen

Ik zal niet gaan stoppen

Niet gaan stoppen tot het lukt

Dat is wat ik wil

Dat is wie ik ben

Zal ik eindigen met z’n kop?

 

You can

Bet on it, bet on it, bet on it, bet on it

You can

Bet on it, bet on it, bet on it, bet on it         

 

Ik ga niet stoppen voordat het over is

Ik ga hem vermoorden, ja dat is mijn plan

Of het zal werken, nou dat weet ik niet

Bet on it, bet on it

To be or not to be.

Ik heb de songtekst er bij toegevoegd voor het geval dat jullie willen meezingen.

Dit is de link van de single, met ingang van 11 juli 2391 is hij ook te koop in alle muziekshops. 

 

Banksy

22 september ben ik samen met mijn ckv klas naar de tentoonstelling van Banksy gegaan. Ik ga vertellen wat ik van deze dag vond, wat ik heb geleerd en meegemaakt, maar om te beginnen ga ik kort vertellen wie Banksy eigenlijk is.  

Eigenlijk is niet echt bekend wie Banksy is. We weten alleen dat hij in 1973 in Bristol (Engeland) is geboren en waarschijnlijk Robert heet. Bijna niemand weet ook niet hoe hij er uitziet. Hij verbergt zijn identiteit al vanaf het begin, waaronder ook zijn gezicht.  Hij is bekend geworden door zijn straatgraffiti. Later is hij ook gaan schilderen en nu worden zijn schilderijen tentoongesteld en verkocht ( ook beroemde mensen zoals Christina Aguilera en Kate Moss hebben schildrijen van Banksy gekocht).

De tentoonstelling die we bezochten, was in de Beurs van Berlage en heette The Art Of Banksy. We werden begeleid door een man die ons vertelde over de schilderijen van Banksy. De schilderijen van Banksy lijken veel op elkaar, maar zijn eigenlijk ook wel verschillend van elkaar. Ik denk dat ik ze op elkaar vind lijken door zijn stijl van schilderen die je overal terugziet, maar als je je verdiept in de schilderijen zie je heel veel verschillende thema's. Namelijk oorlogen, politiek, apen, ratten, vrijheid en nog veel meer. Er zaten ook veel humoristische dingen tussen. Uit de schiderijen heb ik opgemaakt dat Banksy (zoals elk ieder hoop ik) tegen oorlogen is. Ik denk ook dat hij veel belang hecht aan kinderen, want daar had hij ook veel schilderijen over. Vooral over kinderen die midden in de oorlog zitten of verdrietig zijn. Daarom denk ik ook dat hij vooral tegen geweld voor kinderen is en voor ieder kind een goed toekomst wil. Bovendien zag ik ook wel wat eenzaamheid in zijn schilderijen, vooral onder ouderen. Dat wil hij dan dus evenzo benadrukken. Zoals je kunt zien, heeft hij echt veel verschillende thema's. Banksy heeft bijvoorbeeld ook schilderijen waarin hij schapen heeft getekend bijvoorbeeld, waar ook best diepe boodschappen achter zitten. Om kort te zeggen, denk ik dat Banksy niet zomaar eventjes iets tekent op wit papier. Hij denkt er over na en probeert (en kan het tuurlijk ook) heel goed over te brengen aan zijn brede publiek. Het leukste thema vond ik dat over de verdrietige kinderen die herhaaldelijk terug kwam in de tekeningen van Banky. Ik ga jullie aan het einde van deze opdracht vertellen waarom.

Ik vond dit een leuke tentoonstelling. Ik ben eigenlijk niet zoveel van de schilderijen, ze zijn een beetje saai naar mijn mening. In tegendeel, vond ik de schilderijen van Banksy wel leuk. Alle schilderijen hadden een mooie betekenis. Tijdens het bekijken van de schilderijen verveelde ik me ook niet. Ik leerde Banksy pas kennen toen onze lerares zei dat we naar zijn tentoonstelling zouden gaan. En tijdens de tentoonstelling kwam ik erachter wie Banksy eigenlijk was en wat hij allemaal deed. Ik vond het heel indrukwekkend. De manier waarop hij tekent, wat hij tekent en de boodschappen achter zijn tekeningen. Persoonlijk vind ik schilderijen leuker als het een goede boodschap heeft of als ik er veel over kan bedenken. Ik vind dat Banksy dit heel goed kan doen. Ik zou iedereen aanraden om ooit naar een tentoonstelling te gaan van Banksy.

 

Afbeeldingsresultaat voor beurs van berlage banksy

Dit is een van de mooie kunstwerken van Banksy. Gaat die ballon naar het meisje toe of vliegt het juist weg van haar? Ik denk van haar weg want als we ook kijken naar het haar van het meisje waait het naar links, en de ballon gaat dan ook naar links dus weg van het meisje. Misschien zat al het hoop wat dat meisje nog had voor het leven in die ballon, die nu juist van haar weg gaat. Misschien is het het hartje van het kleine meisje. Waar zijn eigenlijk haar ouders? Heeft ze überhaupt wel ouders? Dit vond ik dus heel leuk aan Banksy. Ik kan er zoveel bij bedenken alhoewel ik er geen antwoord op heb. Maar ik vind ook dat dat een kunstwerk mooi maakt. Er heel veel bij kunnen bedenken.

 

 

Naar aanleiding van de tentoonstelling van Banksy moesten we zelf op de Banksy manier een tekening maken/plakken/knippen. Ik heb dit samen met Sasha gemaakt. We hebben de tekeningen van Banksy gekozen die wij het mooist vonden en hier iets van geprobeerd te maken. Wij proberen hier een oorlog af te beelden. Een kind dat vecht tegen een grote tank. We probeerden eigenlijk te zeggen dat kinderen de grootste slachtoffers zijn in oorlogen. Alleen maar omdat de grote mensen een oorlog moeten voeren, gaan er duizenden kinderen dood of worden wees. De vogel die vliegt weg van de tank. Hiermee bedoelen we als het ware dat de vrijheid, de democratie weg vliegt als er tanks in het spel komen. Het meisje aan de linkerkant, dat haar ballon kwijtraakt, raakt eigenlijk haar toekomst kwijt. Naarmate de tank dichterbij komt, vliegt de ballon weg en dus vliegt de toekomst van ieder kind in een oorlog weg. Zoals ik heb gezegd zijn er ook twee kinderen die vechten tegen die grote tank. Zij houden een geweer en een bom vast. Die hebben hun toekomst opgegeven om als het ware te vechten in oorlogen.  Onze tekening heet dan ook No Future. Oorlog = geen toekomst. 

Banksy was ook tegen oorlogen, daarom dachten we dat dit ook een goed onderwerp zou zijn. 

Ik vond het mooi om zo een opdracht te maken en om er over na te denken. Verder heb ik eigenlijk niet veel te zeggen, ik vond het niet leuk om te maken. Al die kinderen die leiden onder deze oorlogen, daar kan ik niet tegen. Ik hoop dat alle oorlogen op de wereld snel gaan stoppen en dat ieder kind een gelijk begin kan maken en een gelijk toekomst kan hebben. Dus niet dat de ene kind 1-0 voor begint omdat hij/zij in een land woont waar geen oorlog wordt gevoerd, terwijl meestal juist de begeleiders van die landen een grote rol spelen in deze oorlogen. Iedereen moet er van bewust worden dat er nog steeds dagelijks tientallen kinderen om het leven komen. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb